Karin Wisenius deltagare på Leda utan att vara chef

Vi möter Karin Wisenius från Konkurrensverket, som nyligen avslutat ett av Sandahls ledarprogram. Programmet, som Karin har gått görs på uppdrag av Rörlighet i staten som är ett samarbete med olika myndigheter och programmet vänder sig just till ledare som inte är chefer. Vi är nyfikna på att höra Karins tankar och reflektioner kring utbildningen, och hur den har påverkat hennes roll som projektledare.

Berätta om programmet ”Leda utan att vara chef” som du gått hos oss på Sandahls?

Det är ett program som erbjuds på vår arbetsplats där kandidater som leder eller, inom en snar framtid, förväntas leda projekt eller liknande får förfrågan om de vill delta. Syftet, som jag uppfattar det, är att deltagaren förväntas få bättre möjligheter, ökad kunskap om verktyg att leda och en stärkt förståelse för den möjlighet och det ansvar man därigenom har att påverka hur myndighetens arbete bedrivs, även om man inte har en formell chefsroll. Även om man som exempelvis projektledare inte har något personalansvar så innebär ens roll att man påverkar sina kollegors arbete och deras upplevelse av sitt arbete. Ökad insikt kring detta medför förhoppningsvis ökad förmåga att på ett ”positivt” och ansvarsfullt sätt leda sig själv och andra och till ett ökat välbefinnande på arbetsplatsen.

Berätta lite om din arbetsroll

Jag började som konkurrensråd på Konkurrensverket för ett drygt år sedan och tanken var att jag relativt snabbt skulle kunna ta projektledaransvar eller på annat sätt leda arbetet i olika projekt. Det var i detta syfte som min chef föreslog att jag skulle gå den här utbildningen för att kunna ta mig an det nya ansvaret på ett ännu bättre sätt.

Hur var din upplevelse av programmet från start? Visste du vad du kunde förvänta dig?

Jag hade fått lite skriftlig information och haft några samtal med kollegor kring utbildningen. Programmet började med en onlineintroduktion om den statliga värdegrunden. Därefter följde ett strukturerat upplägg under Sandahls ledning, med två tillfällen live, två online och en avslutande dag live. Det gav tydliga ramar och en bra översikt.

Har du slutfört utbildningen nu?

Ja, vi hade den sista dagen i helgruppsformat den 7 april då vi också tilldelades våra diplom. Vi blev uppmuntrade att ha en lärgruppsträff till med våra smågrupper (vilken vår grupp nu har bokat in). Lärgrupperna har setts vid sidan av helgruppsträffarna under hela programmet, och det är upp till oss om vi vill fortsätta med fler träffar framöver. Personligen tycker jag det har varit mycket givande träffar och hoppas att vi kan hålla dem vid liv. I övrigt är det upp till den enskilde deltagaren hur man fortsätter att inspireras av och applicera det vi har lärt oss under utbildningen.

Hur tycker du upplägget på utbildningen varit?

Jag gillade verkligen de dagar vi träffades live – det blir en annan dynamik jämfört med online. Även om onlinepassen fungerade bra, ger livetillfällena en helt annan energi och möjlighet till utbyte, även i pauserna. De första två livedagarna var fullspäckade med modeller och verktyg, medan onlinedagarna innehöll praktiska övningar, som skådespelarövningar med svåra samtal. Jag uppskattade verkligen bredden i innehållet och att alla arbetade inom det offentliga så att vi i större utsträckning kunde förstå de strukturer och svårigheter etc. som vi har att förhålla oss till i vårt arbete. Jag hade gärna sett att utbildningen var längre då det var flera delar som vi inte hann gå in i detalj på.

Vad fastnade extra hos dig från utbildningen?

Förtydligande information om olika modeller och verktyg gjorde intryck, exempelvis ”Lead, Manage, Coach” och ökad förståelse hur man kan växla mellan dessa roller beroende på situation, etc. Jag uppskattade också verktygen för att förstå och skilja mellan person, roll och sammanhang. Dessutom var det värdefullt att reflektera över hur mitt agerande påverkar andra och att bättre förstå hur jag själv reagerar på olika ledarskapsstilar. Kursen gav mig en djupare medvetenhet om hur jag kan inspirera och påverka andra genom mitt ledarskap.

Har du haft möjlighet att praktisera det du lärt dig?

Ja, både i våra lärgrupper och i arbetsvardagen. Det är kanske inte alltid lika strukturerat i praktiken, men jag har försökt applicera modeller och verktyg i vardagliga situationer. Jag upplever att det gör mig mer medveten och lösningsorienterad i mitt agerande.

Vad tyckte du om ledarna, Erik och Margareta, och deras upplägg?

De kompletterade varandra väldigt bra och gjorde programmet levande genom att ställa frågor till varandra och till oss. Pauserna och smågruppsdiskussioner som de organiserade hjälpte också till att hålla energin uppe under dagarna. Även när vi var online var upplägget bra strukturerat med möjlighet till rörelse och återhämtning.

Vem skulle du rekommendera att gå en sådan här utbildning?

Utbildningen är användbar oavsett roll, även för dem som kanske funderar på att ta en projektledarroll i framtiden. Det är ett utmärkt program för alla som är nyfikna på ledarskap och som vill växa i sin roll och som vill utöka sitt nätverk.

Finns det något mer du vill skicka med utifrån din upplevelse?

Jag tycker det är fint att se ledarskap som en skyldighet som vi alla har på olika sätt både på jobbet och i andra sammanhang. Det handlar om att våga ta ansvar och ha förståelse för att det vi gör ger ett avtryck. Det kan vara utmanande att möta svåra situationer, men det är just då vi växer – och de runt omkring oss också. Jag uppmanar alla att oavsett position och roll våga kliva fram och ta ansvar i den mån man kan, även om det inte alltid känns bekvämt, – samt att alltid våga fråga om det är något man inte förstår eller är oklart. Jag anser också att det är viktigt att se sina kollegor som så mycket mer än en resurs och att våga visa sårbarhet. Det blir inte alltid rätt men med öppen kommunikation och visad förståelse och respekt för varandra så kan man lösa det mesta.

 

Skrivet av Sofi Hallberg

Gå till huvudinnehåll