Formas söker HR-specialist

Myndighet: Forskningsrådet Formas

Tycker du liksom jag att HR-området är bland det roligaste man kan arbeta med? Gillar du att arbeta brett inom olika HR-områden där det finns en blandning av både operativt och strategiskt arbete? Du kanske också trivs med att arbeta verksamhetsnära och har ett förhållningssätt som skapar förtroende i organisationen. Då kan det här vara tjänsten för just dig. Jag heter Elisabeth och jobbar som HR-specialist på Formas som är ett statligt forskningsråd inom hållbar utveckling. Vår kärnverksamhet består av forskningsfinansiering, strategi, uppföljning, utvärdering, evidensbaserade miljöanalyser samt kommunikation av forskningsresultat. Vi är en kunskapsintensiv organisation med engagerade medarbetare som brinner för en hållbar utveckling av vårt samhälle. Formas erbjuder ett stimulerande och varierande arbete med stort eget ansvar och möjlighet att påverka. Vi är idag ca 80 medarbetare och sitter i fräscha, aktivitets­baserade lokaler på Drottninggatan 89 i Stockholm. Formas är även värdmyndighet för Klimatpolitiska rådet. Du kommer, tillsammans med mig utgöra HR-funktionen och tillhöra förvaltningsavdelningen som består av vår förvaltningschef Karin och fjorton medarbetare. Förvaltningsavdelningen ansvarar bland annat för verksamhetsplanering, HR, ekonomi, juridik, registratur och IT. Vi ger stöd till verksamheten inom våra ansvarsområden och arbetar i nära dialog med cheferna och övriga på avdelningarna. Arbetsuppgifter Då vi bara är två inom HR-området på myndigheten är rollen bred och varierad. Det innebär att du kommer att arbeta med rekrytering, introduktion av nyanställda, arbetsmiljöarbete, kompetensförsörjning, framtagning av policydokument, uppföljning, lönerevision, utformning av medarbetarsamtal med mera. Vi både skapar från grunden och driver utvecklingsarbete utifrån omvärldsbevakning och är lyhörda för organisationens behov. Del av arbetsuppgifterna kan därför variera något över tid. Du kommer också vara myndighetens kontaktperson gentemot outsourcad lönetjänst samt att viss personaladministration ingår i tjänsten. Din bakgrund Vi söker dig som har: - Högskoleutbildning inom personalområdet - Cirka 3 års relevant arbetslivserfarenhet i en bred HR-roll Det är även meriterande om du har erfarenhet av: - Att arbeta på myndighet med rekrytering och statlig arbetsrätt - Förändringsledning - Att driva projekt Egenskaper som värdesätts Jag söker dig som är driven och har en mycket god samarbetsförmåga, både inom organisationen som stort men också inom avdelningen och mellan oss då vi kommer att ha mycket nära samarbete. Du är strukturerad, kvalitetsmedveten och har förmåga att prioritera mellan arbetsuppgifter. Då du kommer att arbeta brett och på alla nivåer i hela organisationen är det också viktigt att du tycker om att ge god service samt att du är prestigelös, flexibel och har hög integritet. Du är intresserad av att utveckla verksamheten i stort och har förmåga att framgångsrikt driva projekt. Det är även önskvärt om du har intresse för statistik och lönefrågor. Om anställningen Anställningen är tillsvidare med tillträde snarast. Formas tillämpar provanställning. Formas erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter till alla. På Formas tror vi på jämlikhet, inkludering och mångfald och värderar olika erfarenheter. Därför ser vi positivt på sökanden med olika bakgrunder och erfarenheter. Ansökan Om du vill ansöka gör du det genom att klicka på knappen Ansök. Sista ansökningsdag är 2019-04-03. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. Beslut om tillsättning publiceras på hemsidan. Vi avböjer all rekrytering- och annonseringshjälp. Kontaktinformation Hoppas du tycker tjänsten verkar intressant, har du några frågor kontakta gärna mig så berättar jag mer, med vänliga hälsningar Elisabeth Cameron, HR-specialist, 08 – 775 40 07. Företrädare för Saco är Conny Rolén, 08-775 40 30 och för ST Cathrine Beijer, 08–775 40 31.

Länk till extern webbsida