Ekonom till Digitaliseringsavdelningen

Myndighet: Post- och telestyrelsen

Vill du vara med och skapa goda förutsättningar för framtidssäkra och behovsanpassade leveranser av fysiska skriftliga meddelanden och paket? Då kan det vara dig vi söker till vår enhet för postfrågor. Just nu söker vi en driven, lösningsorienterad och erfaren ekonom som är beredd att arbeta brett med enhetens frågor.

PTS arbetar för att alla ska ha tillgång till bra telefoni, bredband och post. Vi strävar efter att vara en av Sveriges bästa arbetsgivare, och har på senare år tilldelats utmärkelser som kvitto på vårt arbete som du kan läsa mer om på vår webbplats.

Vad ska jag arbeta med?
Vid enheten för postfrågor görs bland annat datainsamling och marknadsbevakning, utredningar inom postområdet, samverkan samt reglering och tillsyn i syfte att säkerställa en långsiktigt hållbar och väl fungerande posttjänst som motsvarar samhällets behov.

Till enheten för postfrågor söker vi nu en ekonom. Specifika arbetsuppgifter för tjänsten är i första hand inom enhetens ansvarsområden:

Vem söker vi?
Vi söker dig med

Det är meriterande om din utbildning och erfarenhet är fördjupad med inriktning mot statistik, logistik eller marknadsanalys. Erfarenhet från offentlig förvaltning och myndighetsutövning ses också som meriterande.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. För att trivas i rollen är det viktigt att du är strukturerad och tar stort eget ansvar för att uppnå resultat, vilket är viktigt då du arbetar samtidigt med flera parallella projekt. Du har förmåga att både tillämpa helhets- och detaljperspektiv. Då du har många samarbetsytor är det viktigt att du har väl utvecklad samarbetsförmåga.

Var på PTS ska jag jobba?
Digitaliseringen i samhället medför ändrade konsumtionsvanor och beteendemönster hos både konsumenter och företag. Denna utveckling påverkar också i allra högsta grad även brev- och paketmarknaden. Mitt i den verkligheten befinner sig PTS och digitaliseringsavdelningen. Avdelningen ansvarar bland annat för PTS arbete med att skapa goda förutsättningar för aktörerna på postmarknaden och användarna av posttjänster.

Vid enheten för postfrågor hanteras bland annat utredningar inom postområdet, bevakning och tillsyn av en fungerande posttjänst för konsumenter och företag, tillsyn av prissättning och tjänstevillkor, utgivning av tillstånd och tillståndsvillkor för postoperatörer samt internationellt arbete inom postområdet.

Hur är det att jobba på PTS?
Hos oss får du jobba på en modern myndighet med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället. Vi är angelägna om att våra anställda mår bra och har förutsättningar att prestera goda arbetsresultat. Vi satsar på intressanta och utvecklande arbetsuppgifter och tillgång till kompetensutveckling för alla. Friskvård är en del av arbetet och vi värdesätter en god balans mellan arbete och fritid.

Om anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning i enlighet med bestämmelser i Säkerhetsskyddslagen.

Hur ansöker jag?
Välkommen med din ansökan senast den 17 november 2019. Dnr. 19-10273.

För mer information kontakta enhetschef Emma Maraschin på tel. 08-678 56 74 eller HR-specialist Johan Gustavsson på tel. 08-678 58 11.

Fackliga kontaktpersoner nås på saco@pts.se och st@pts.se.

Såhär registrerar PTS dina personuppgifter.

 

Länk till extern webbsida